Nieuws

Borstbeelden van AnneFrance

Uit de oven januari 2019
Gemaakt door AnneFrance Monshouwer

Waarom borstbeelden

Afgelopen zomer zag ik op een expositie een raku gestookt borstbeeld op een sokkel. Toen bedacht ik mij dat ik ook zoiets wilde maken, maar dan niet één maar meerdere zodat ik ook verschillende technieken kon toepassen.

Hieronder bespreek ik de drie eerste die al klaar zijn. Er volgen er nog meer.

Voor alle borstbeelden heb ik als mal een etalagepop gebruikt. De pop heb ik eerst bedekt met kranten om te voorkomen dat de klei er aan vastplakt. Vervolgens een plak klei uitgerold tot 8 mm dikte en deze op de pop gedrapeerd. Bij alle beelden heb ik in leerharde toestand aan de achterzijde een steun geboetseerd om het beeld aan de muur te kunnen bevestigen of op een sokkel te kunnen plaatsen.

kanten borstbeeld

Kanten borstbeeld

Voor dit beeld heb ik Magma 123 gebruikt. Bij het rollen van de plak heb ik kanten kleedjes in de klei gewalst, zodat er een duidelijke structuur ontstaat.
Na de biscuitstook heb ik cobaltoxyde gebruikt om de kleedjes in te wassen om zo het motief nog meer uit te laten komen. Vervolgens gespoten met transparant glazuur en gestookt op 1100 graden.

baksteen

Borstbeeld baksteen

Voor dit beeld heb ik de donkerbakkende klei Magma 127 gebruikt. Een plak uitgerold en de lijnen getrokken voor de bakstenen. Ik heb hier de intarsia techniek toegepast. Dus een baksteen structuur aangebracht en ingewassen met witte kleislib.
Het is ongeglazuurd en gestookt op 1020 graden.

Vrouw

Borstbeeld vrouw

Dit beeld is opgebouwd uit lappen grove klei (Magma 130). Ik heb stukken klei van de plak gescheurd en deze overlappend op de pop gelegd. Met gebruik van slib zijn ze aan elkaar bevestigd. Vervolgens heb ik allerlei synoniemen voor vrouw in het beeld gedrukt. Na de biscuitstook heb ik deze woorden ingewassen met koperoxyde.
Het is ongeglazuurd nog een keer gestookt op 1060 graden om de oxyde te laten hechten.

Proefplaatjes van Annelies

Uit de oven op 30 december 2018
Gemaakt door: Annelies Kool

Weten wat de samenstelling is van een glazuur, hoe deze uitsmelt en welke effecten je kan krijgen interesseert mij. Na een aantal niet erg geslaagde zelf opgezette proeven ben ik daarom de cursus “glazuur samenstellen” bij Iet Kortschot van glazuurwerkplaats Koloriet gaan volgen.

Ik weet nu welke grondstoffen nodig zijn in een glazuur en welke er zorgen voor vloeibaar/smelten van het glazuur en welke de “glaslaag” vormen.  Het gebruik van de Seger formule snap ik maar is niet iets waar ik verwacht in de praktijk veel mee te werken. Ik ben zoekend naar een manier om op een eenvoudiger manier het testen voor een goed glazuur efficiënt aan te pakken.

Waarom zoveel proefplaatjes maken?

Om te weten wat een glazuur doet moet er veel worden getest en daarvoor moet je dus veel proefplaatjes maken. Ieder oven is weer anders en de samenstelling van grondstoffen is ook niet altijd identiek. Je ontkomt er dus niet aan om een recept altijd eerst zelf ook te testen.

Ik probeer om een efficiënte test methode te vinden. Over de test bij mijn laatste serie uit de oven ben ik eigenlijk voor het eerst tevreden. Vandaar ook dat ik mijn ervaringen nu via de rubriek uit de oven maar ook via de glazuurpagina op Kleistad durf te delen.

Vanuit de test heb ik proefplaatje D11 gekozen en dit gespoten op een kom.

Hoogte 9,5 cm ø 14,5 cm

Techniek en materiaal

Gebruikte klei : 256 G&S draaiklei
Techniek: de snelle testmethode waarbij aan een basisglazuur voor ieder hoekpunt een bepaald % van een oxide wordt toegevoegd. Deze worden dan volgens een  schema in volumedelen met elkaar gemengd.

Deze methode is niet zo nauwkeurig maar vind ik veel prettiger (veiliger) werken dan steeds kleine hoeveelheden droge grondstoffen wegen, zeven en met elkaar mengen. En ik krijg zo vrij snel een redelijk indicatie van de effecten van de toevoegingen.

De plaatjes uit deze test die ik interessant vind ga ik komende weken wel nauwkeurig reproduceren. Wanneer ik hiervan de resultaten heb dan zal ik de recepten op de glazuurpagina van Kleistad zetten.

Een voorbeeld van proefplaatje D11 heb ik daar al geplaatst (klik op het plaatje om naar het recept op de glazuurpagina te gaan).

2018 goed jaar voor Kleistad

Tijdens het tweede jaar op de Neonweg hebben we veel deelnemers aan cursussen en workshops gehad. Het was een goed jaar voor Kleistad.

Er waren 231 inschrijvingen voor cursussen en open workshops. Sommige cursisten hebben meerdere cursussen in 2018 gedaan. In het totaal hebben 182 keramisten hun vaardigheden met klei verbreed.

Naast de cursussen zijn de maatwerk workshops en kinderfeestjes erg populair .

Er zijn 66 kinderfeestjes/workshops op aanvraag door Kleistad verzorgd.  Een workshop/kinderfeestje had gemiddeld 7 deelnemers. Er hebben dus rond de 460 personen Kleistad bezocht voor een speciaal voor hen georganiseerde workshop/kinderfeestje.

Op 1 januari 2018 hadden we 16 abonnees (gebruikers die zelfstandig gebruik maken van het atelier).  Op 31 december zijn er 27 enthousiaste keramisten die regelmatig in het atelier aan het werk zijn.

Lucia Fransen bij de Grafiekmanifestatie van de Ploegh

Lucia Fransen doet in 2019 mee aan de Grafiekmanifestatie bij de Ploegh van 13 januari tot 10 maart.

De Grafiekmanifestatie is een jaarlijks terugkerend evenement bij Kunstenaars Genootschap de Ploegh.

Een groot aantal leden maakt speciaal voor deze gelegenheid een “prijsprent” (aanbieding)

Er is een prachtig aanbod van kunstwerken van een hoge kwaliteit.

Tijdens de Grafiekmanifestatie zijn er van Lucia Fransen  twee series van 10 keramische Landschapsimpressies te koop.
Elke prent is uniek.  42x14x2cm

WAD EN WATER ,,prijsprent”  €133,-

SLIKKEN EN SLOTEN  €175,-

Op zondagmiddag 24 februari is Lucia Fransen met klei en het landschap aan het werk in de Galerie. Iedereen is van harte welkom voor een kijkje achter de schermen.

Gedraaide potjes

Uit de oven op 17 oktober 2018
Gemaakt door: 9-jarigen
Verschillende gedraaide potjes gemaakt tijdens een kinderfeestje.

Waarom een gedraaid potje

Draaien op de pottenbakkersschijf heeft een bepaalde aantrekkingskracht ( niet alleen op kinderen). Daarom geven we bij Kleistad kinderfeestjes waarbij de kinderen mogen draaien op de draaischijf. Als je het draaien voordoet op de pottenbakkersschijf zijn ze altijd erg onder de indruk. Ze vinden het best wel spannend en je wordt behoorlijk vies, maar ze vinden het altijd erg leuk en zijn blij en trots met het resultaat.

Techniek en materiaal

Gebruikte klei: Draaiklei 254
Techniek: Draaien, met een beetje hulp ontstaan er mooie potjes waar je smarties of chipjes in kunt doen. Maar ook je haarelastiekjes, pennen of een minicactus. Met engobes worden de potjes beschilderd.
Glazuur: Transparant glans

Stook

Biscuit: 1020 graden
Gladbrand: 1060 graden

Ander werk van de kinderen

Workshops bij kleistad

Steeds meer mensen vinden de weg naar een workshop in ons atelier.
Of je nu een kinderfeestje wilt vieren, een leuke creatieve middag met een groepje vrienden, of een inspirerende plek zoekt voor een bedrijfsuitje met 20 personen, bij Kleistad is heel veel mogelijk. We maken voor iedereen een workshop op maat.

Zo hebben we onlangs een workshop handvormen, georganiseerd voor Stater en Machpoint, waarbij medewerkers van Stater werden gekoppeld aan bewoners van woonzorgcentrum De Liendert.
In een gezellige middag zijn er prachtige werkstukken gemaakt.

elkaar helpen
aan het werk

Ze moeten nog gebakken worden, maar ze zien er nu al erg leuk uit.

Ben je ook op zoek naar een creatieve workshop neem dan contact met ons op.

Kleisymposium

De NVK en Stichting KLEI organiseren voor het tweede jaar het Kleisymposium

Kleisymposium  26 januari 2019

Laat je verrassen en inspireren op dit tweede Kleisymposium. Voor alle mensen met passie voor klei: kom en ontmoet 6 topkeramisten en hoor het verhaal achter hun werk. Waar halen zij hun inspiratie vandaan? Waarom kiezen ze voor juist die techniek of materiaal? Wat heeft het werken met klei hen gebracht?
De hoofdgast van 2019 is Gertjan van der Stelt Gertjan maakt van platen klei abstracte objecten. Van platte geometrische vormen komt hij tot complexe driedimensionale objecten die verwijzen naar natuur en architectuur. ‘De objecten die ik maak kunnen beschouwd worden als schelpen, aangespoeld op het strand van de tijd’

Interior Light,2009,diam. 42 cm., d.32 cm., h. 26 cm.

De 5 andere gastsprekers zijn: Mieke Everaet I Reinhilde van Grieken | Olav Slingerland | Ric Sebes | Sanne van Tongeren.

Deze bijzondere keramisten zijn met zorg geselecteerd op kwaliteit, eigenzinnigheid, kennis en diversiteit van technieken. Bekend in nationale en internationale kunstkringen vertellen zij op passievolle wijze over hun werk met veel beeldmateriaal en live demonstraties. Gelijktijdig geven zij tweemaal hun lezing. Vooraf maak je de keuze welke 2 sessies je wilt bezoeken.
Op de website www.kleisymposium.nl is van alle sprekers uitgebreide informatie te vinden.


Programma:
09.30 – 10.30 Ontvangst
10.30 – 11.00 Opening
11.00 – 12.30 Lezing Gertjan van der Stelt
12.30 – 13.30 Lunch
13.30 – 14.45 Sessie 1 gastsprekers
14.45 – 15.15 Pauze
15.15 – 16.30 Sessie 2 gastsprekers
16.30 – 17.30 Afsluiting en borrel

Meld je snel aan voor deze leerzame en inspirerende dag want er kunnen maximaal 200 mensen deelnemen
Een kaartje kost € 90 Vóór 1 december 2018 betaalt u €85 KLEI abonnees ontvangen een korting van €10
De entreeprijs is inclusief lunch, bijwonen van drie lezingen, borrel en een persoonlijke keramische mok van een gerenommeerde keramist.
Inschrijven via de webshop van klei.nl of via kleisymposium.nl
Veemgebouw verdieping 8, Torenallee 86, Strijp S, Eindhoven
Kleisymposium.nl kleisymposium@gmail.com
Het Kleisymposium is een initiatief van NVK en KLEI Keramiek Magazine Hoofdsponsor is Keramikos.

kunstweekeind ,,Vreemde Gasten”

Van Lucia Fransen die in januari 2019 een korte cursus textuur gaat geven bij Kleistad kregen we het bericht, dat ze deelneemt aan het kunstweekeind “vreemde gasten”

Dag Kunstliefhebbers,

Op 6 en 7 oktober doe ik mee aan het kunstweekeind ,,Vreemde Gasten”
In de binnenstad van Amersfoort zijn dan de deuren geopend van vele ateliers, galeries en woonhuizen.
Aan de Muurhuizen 21, in het atelier van Dineke Groenhof Blaauw exposeer ik mijn porseleinen reliëfs.

Dineke exposeert haar werk, inkt op papier.
Op 6 oktober zingt en speelt Tsjimme de Haan met haar gitaar poëtische liederen uit Frankrijk, liederen uit het Oude Spanje,
lichtvoetige zoals Serenate d’ ‘E Rose uit Italië en Argentijnse tango’s.
Op 7 oktober is onderstaand filmpje te zien, een kijkje achter de schermen van mijn atelier.
https://www.youtube.com/channel/UCX3LYle7ZsiWf2frF6iJlJA
Het object “Remember” uit de film, is te zien op 6 en 7 oktober.

Ik ben beide dagen zelf aanwezig, van 12.00 tot 17.00 uur en vind het fijn u dan te ontmoeten.
Voor meer informatie zie mijn site, www.luciafransen.nl

Hartelijke groet, Lucia

Let op de nieuwsbrief van Kleistad in oktober waarin zal worden aangeven wanneer je kunt inschrijven voor de cursus van Lucia bij Kleistad.

Veisha, barstende koppijn

Uit de oven mei 2018
Gemaakt door: Yvonne Bosch
Sinds 2014 is Yvonne bezig met keramiek. Eén keer in de week ging ze met vier medecursisten aan de slag bij iemand thuis. Al na een jaar kreeg ze het gevoel daar niet meer verder te kunnen en is lid geworden van Kleistad. Bij Kleistad wordt ze niet belemmerd in haar creativiteit en is ze vrij om nieuwe dingen uit proberen.

Waarom een Veisha

In het gezin van Yvonne zijn humor en dieren erg belangrijk. Door haar 2e (lezende olifant) en 3e (lui nijlpaard) werkstuk had ze door dat deze vorm van boetseren haar erg goed lag. Hoewel ze ook wel andere soort werkstukken maakt, om bepaalde technieken uit te proberen, komen komische beelden regelmatig terug. Niet altijd met het gewenste effect!

Techniek en glazuur

Gebruikte klei is Magma 123 fijne chamotte.
Techniek : Soms gaan de dingen niet zoals je heb bedacht.
Veisha, de varkens geisha, is opgebouwd door middel van ringen. Eerst het lijf en na korte tijd ook de kop. Door omstandigheden zijn de details aan de buitenkant met grote tussenpozen aangebracht. Daardoor is Yvonne iets essentieels vergeten: een gat te boren in de kop. Hierdoor kon de uitzettende lucht in de oven nergens heen. De gruzelementen van de kop zijn het resultaat.

Jammer. Wel een goede les. En Veisha wordt gewoon weer opnieuw gemaakt.

Stook

Biscuit: 1020 graden

Ander werk van Yvonne