Vanaf half juli wordt er al weer flink gewerkt in het nieuwe atelier. De kasten zijn nog wat leeg maar daar zal snel verandering in komen.
Nieuws
Nieuwe locatie gezocht voor Kleistad
Keramiek atelier Kleistad heeft dringend hulp nodig bij het zoeken naar een nieuwe werkruimte!
Stichting Kleistad faciliteert een inloopatelier voor keramiek. Onze abonnees kunnen vrij werken in het atelier en we organiseren cursussen, workshops en kinderfeestjes allemaal met klei als uitgangspunt. In de zes jaar dat wij bestaan hebben we het aantal leden en cursisten ieder jaar zien toenemen. Momenteel hebben we 60 abonnees en komen er wekelijks 80 tot 100 cursisten uit Amersfoort en omgeving naar ons atelier. Kortom, Kleistad voorziet in de groeiende behoefte naar creativiteit en ambachtelijkheid.
Kleistad heeft een gezonde financiële basis en wordt gerund door een bestuur van vrijwilligers. Kleistad heeft nationale bekendheid opgebouwd en heeft verschillende keramisten op weg geholpen met de start van een eigen atelier.
Kleistad moet echter per 1 juli 2022 het pand aan de Neonweg 12 verlaten omdat de projectontwikkelaar daar andere plannen mee heeft. Dit pand werd eerder door SRO beheerd maar is door SRO in december 2020 verkocht.
Wij zijn nu al maanden op zoek en in gesprek geweest met verschillende partijen over geschikte locaties. Helaas heeft dit nog geen concrete oplossing opgeleverd en ondertussen begint de tijd te dringen !
Kleistad zoekt:
- Tenminste 300 á 400 m2 betaalbare atelierruimte, waarvan een deel liefst begane grond (of anders goed bereikbaar met de lift i.v.m. de fysieke beperkingen van sommige gebruikers van het atelier)
- Krachtstroom aansluitingen voor de keramiek ovens, of de mogelijkheid om die aan te leggen
- Mogelijkheid tot het realiseren van een ‘natte hoek ’met wasbakken en bezink bakken voor de klei
- Een goede nat te reinigen vloer, of de mogelijkheid om die te realiseren
- Goede toegankelijkheid en parkeer mogelijkheid in de omgeving
Mocht u ons kunnen helpen , dan kunt u ons bereiken via de mail: info@kleistad.nl of via telefoon nummer 06 83 84 06 37 (Annelies Kool)
Muurbloempjes van Mary Splinter
Uit de oven november 2021
door Mary Splinter
Ik ben Mary Splinter (in 1972 geboren in Amstelveen). Een creatieveling ben ik altijd al geweest, het heeft alleen even geduurd voordat ik mijn passie daarin had gevonden.
Van oorsprong ben ik een bouwkundige met makelaarspapieren, sinds 2009 ben ik als zelfstandig aankoopmakelaar werkzaam.
In september 2015 ben ik voor het eerst sinds de middelbare school weer met klei in aanraking gekomen. Het begon met een cursus boetseren bij de Volksuniversiteit in Baarn. Het werken met klei beviel zo goed dat ik in september 2016 ben gestart met de driejarige Ambachtelijke Opleiding Keramische Technieken aan de Nederlandse Keramiekopleiding in Gouda. In mei 2019 heb ik mijn diploma behaald. Naast mijn diploma heb ik de “Belofte Prijs” ontvangen.
In juni 2021 heb ik het extra leerjaar glazuren in Gouda afgerond. Een uit de hand gelopen hobby is inmiddels mijn beroep.
Sinds het voorjaar van 2018 ben ik regelmatig bij Kleistad te vinden. Ik vind het een heerlijke werkomgeving en stook er al mijn werk. Op vrijdagochtend ben ik degene die de deur van Kleistad opent en die jou helpt met al jouw vragen of het in-/uitruimen van de oven.
Eind 2020 heb ik thuis in Baarn ook een atelier ingericht. Hier maak ik tegenwoordig ook een groot deel van mijn werk. Tijdens open atelierdagen of op afspraak ben je welkom in mijn atelier.
Mijn werk is zeer gevarieerd. Het liefst maak ik unieke stukken, vaak zeer arbeidsintensieve handgevormde objecten, fantasieobjecten geïnspireerd door alles wat er te vinden is in de natuur. Daarnaast maak ik gebruiksgoed m.b.v. de draaischijf of combineer ik handgevormd werk met draaiwerk.
Ik experimenteer graag, de combinatie van meerdere soorten klei of van klei met porselein en bouwen op het randje van wat technisch haalbaar is. Het werk begint wel met een grof plan maar het vormt zich vaak past echt tijdens het maakproces. Mijn werk krijgt een afwerking met zelfontwikkelde glazuren of engobes.
Mijn laatste werk zijn de MUURBLOEMPJES. Deze maak ik van Audrey Blackman porselein. De basis van de muurbloempjes is een halve bol met een doorsnede van 5, 8 of 15 cm. De opbouw van ieder muurbloempje is anders, het is de uitdaging om elke keer weer een andere opbouw te bedenken. En twee keer zo groot betekend niet twee keer zoveel werk!
Het zijn zeer arbeidsintensieve objecten, maar ik vind het heerlijk om te doen. Ik stook de muurbloempjes op 1240°C. Ze worden bewust niet geglazuurd zodat het mooie pure porselein met alle fijne details goed in beeld blijft.
Ben je benieuwd naar mijn werk? Op zoek naar iets speciaals?
Bezoek één van de Open Atelier Dagen:
Zaterdag 11 & 18 december en maandag 20 t/m donderdag 23 december van 12:00 tot 16:00 uur op Leestraat 12 in Baarn.
Of bel of mail mij voor een afspraak, wie weet kan ik iets voor je betekenen.
Voor meer informatie bezoek mijn website: www.mimariekeramiek.nl, daar vind je ook een link naar mijn Instagram en Facebookpagina.
Kleistad in de media
Op 14 september heeft er in het AD een leuk artikel gestaan over Kleistad drie jaar na de verhuizing naar de Neonweg
Vogeltjes van Anita Möbius
Uit de oven 31 juli 2020
Door Anita Möbius
Ik ben Anita Möbius, (geboren in 1970 te Leipzig) en vanaf mijn tweede levensjaar opgegroeid in Hongarije. In een vermaarde badplaats, Balatonfüred aan de noordkant van het mooie Balatonmeer. Sinds 1991 woon ik in Nederland. Zo lang ik me kan herinneren heb ik altijd graag met mijn handen gewerkt met materialen die eenvoudig beschikbaar waren. Zoals bijenwas, brooddeeg, wol en fimo klei. Het geeft mij veel voldoening, om iets moois te laten ontstaan. Hobbymatig ben ik al sinds 1993 aan het handvormen met aardewerk klei. Ik wilde ook de kunst van het draaien onder de knie krijgen en daarom heb ik draailessen gevolgd; eerst bij Ans van Weegen in Hoogland en later op de Nederlandse Keramiek Opleiding in Gouda bij Mathieu van Giessen. In mei 2019 heb ik mijn opleiding voltooid. Sinds oktober 2019 ben ik lid van Kleistad waar ik met veel plezier aan het draaien of handvormen ben.
Dit jaar ben ik begonnen om vogeltjes te maken. Ik maak graag dierenfiguren en dan vorm ik ze het liefst met de hand, uit een brok klei, en daarna hol ik ze uit. Dat doe ik anders bij de vogeltjes. De vogeltjes giet ik in een gipsmal, om zo grotere aantallen te kunnen laten ontstaan. De mallen maak ik zelf. Ik modelleer een moedervorm en met behulp van die vorm, giet ik de gipsmallen.
Als de gipsmal klaar is, giet ik er Vingerling WBBK153 witte steengoed klei in. Na een uur giet ik de klei ook weer terug in de emmer vol gietklei, dan is de dikte van de vogel ideaal om er mee aan het werk te gaan. Ik monteer de twee vogelhelften aan elkaar en maak snavels en oogjes en bij sommige exemplaren ook vleugels aan de vogelvorm vast. Op die manier kan ik de vogeltjes toch een unieke eigen vorm geven.
Na de eerste stook op 1020 graden, beschilder ik de vogels met Botz steengoed glazuren met een penseel. Ik probeer heel nauwkeurig te werken, om een zo realistisch mogelijk beeld te creëren. Koolmezen, pimpelmezen en roodborstjes om mee te beginnen. Sommige gietelingen heb ik zo gemaakt, dat ze geschikt zijn om als asbeelden te gebruiken. Ze hebben aan de onderkant een goed sluitende dop, om de as te bewaren. Andere heb ik als een siervoorwerp gemaakt.
Nadat de glazuur opgebracht is, stook ik de vogels op 1240 graden. Door de hoge temperatuur zijn de beeldjes geschikt om in de tuin neer te zetten, ook als het buiten vriest.
Ander werk:
Eigenzinnig en niet te stoppen
Brigitte van Mechelen (abonnee van Kleistad) geeft op 12 maart 2020 19.30-21.30 een lezing in de bibliotheek van Hilversum . Het onderwerp is Powervrouwen in de beeldende kunst en daar heeft Brigitte als enthousiast keramiste natuurlijk ook een keramiste (Lucie Rie) tussen om over te vertellen. Klik op de link voor meer informatie.
Lezing over Powervrouwen in de beeldende kunst door Brigitte van Mechelen
Wat is de overeenkomst tussen Louise Bourgeois (1911), Lucie Rie (1902), Marina Abromovic (1946), Maria Lassnig (1919), Marte Roling (1939), Maria van Kesteren (1933) en Marjan Teeuwen (1953)?
Deze vrouwen – roem of geen roem, gezinsleven of geen gezinsleven, niet
zelden gehinderd door trauma’s – laten zich niet van hun werk af houden. Vaak
tegen de klippen op blijven ze doorgaan met dát wat moet gebeuren: het maken
van kunst.
Wat maakt dat iemand – succes of niet – tot op hoge leeftijd blijft dóórgaan
met creëren – blijft schilderen, beeldhouwen, installaties maken of
performances doen? Wat is voor deze vrouwen de noodzaak van al die uren in
afzondering in hun atelier? Wat is hun verhaal?
En dan, hoe kan het dat sommigen van hen lang onopgemerkt blijven om dan toch
ineens door te breken? Hebben ze zich aangepast of is de tijd eindelijk rijp
voor hun werk ? En wat doet de omarming door het publiek met hen? Genieten ze
van de erkenning of voelt het, zoals in het geval van Louise Bourgeois, als
ballast?
Aan de hand van het werk en leven van deze eigenzinnige beeldend kunstenaars
gaan we in op deze vragen.
Datum: 12 maart 2020
Tijd: 19.30 – 21.30 uur
‘Stervormige octaëder’ door Renee
Uit de oven op 7 januari 2020
Door Renee Doek
Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met de introductie cursus bij Kleistad. Hiervoor had ik nog nooit iets met klei/keramiek gedaan, maar ik wilde het altijd al proberen! Al vrij snel kwam ik er achter dat ik werk met strakke vormen en werken met plakken het leukste vind. Juist omdat klei zo bewerkelijk en flexibel is, zie ik de uitdaging om mijn werk zo strak mogelijk in elkaar te zetten. Ik ben een perfectionist, dus dit is vaak met frustratie tot gevolg, maar uiteindelijk ben ik altijd wel tevreden.
Ik ben deze ‘stervormige octaëder’ gaan maken naar aanleiding van een kartonnen vorm die ik zag. Je kan de vorm op meerdere manieren bekijken, maar eigenlijk zijn het 2 grote ’tetraëders’ (driehoekige-driehoeken) die elkaar doorkruisen.
Voor het maken van de ster ben ik begonnen met plakken maken, die ik vervolgens in driehoeken heb gesneden. Met 3 plakjes maakte ik 1 driehoek met 3 vlakken. Vervolgens heb ik de vorm opgebouwd, bestaande uit de 8 losse driehoeken.
Bij dit werk was het eigenlijk vooral heel veel van te voren nadenken hoe de vorm in elkaar zit. Ook bedenken en berekenen hoe ik moest beginnen en wat de makkelijkste manier voor de constructie zou zijn. Uiteindelijk viel de constructie zelf erg mee!
Het werkstuk is gemaakt met Magma 123 en biscuitgestookt op 1020 graden. Het is geglazuurd met Botz 9155 Glimmer en gestookt op 1060 graden. De glinstering die hieruit voort komt vind ik erg mooi passen bij het idee van een ster, vandaar de keuze voor deze glazuur.
Andere werkstukken van Renee
Expositie Mary
Er zijn regelmatig cursisten van de Nederlandse Keramiekopleiding in Gouda (voorheen SBB) die ook in Kleistad werken. Het afgelopen jaar heeft Mary Splinter naast het laatste jaar opleiding ook op Kleistad gewerkt aan haar (examen)werkstukken. Dit is niet zonder succes gebleven want Mary heeft dit jaar de belofteprijs van de eindexamenkandidaten in Gouda behaald.
Voor iedereen die haar werk wil zien. Mary heeft een expositie van haar werk op vrijdag 5 juli van 16.00 tot 20.00 Eemnesserweg 66, 3741GB Baarn. Zie ook haar facebook pagina
Spaans servies door Inge
Uit de oven op 17 mei 2019
Gemaakt door Inge Heijs
In de afgelopen 25 jaar was iets maken, creëren een rode draad voor mij in mijn leven. Naast mijn gewone werk was ik altijd met iets bezig, dat kon schilderen, klei, vilt, steen, stof, leer of zelfs koken zijn, waarbij klei wel het meest favoriet was. Twee jaar geleden ben ik begonnen met draaien, aanvankelijk beperkt maar na een jaar ben ik bij Kleistad terecht gekomen en ben er meer tijd in gaan stoppen. Dat kon ook, ik had inmiddels meer vrije tijd.
In de afgelopen 4 maanden heb ik gewerkt aan het servies voor mijn zus die naar Spanje verhuist om een B & B te beginnen. Vandaag kwamen de laatste borden uit de oven. Het is mooi geworden, ik ben erg blij ermee, zeker gezien de geringe ervaring die ik nog heb met draaien.
Het is gedraaid met 254 klei en na de biscuit stook eerst geglazuurd met Botz Pro 9301 : opaalwit. Dit om het gelige effect van de 254 na het bakken wat te verminderen. Op de, nog ongebakken glazuur heb ik met majolica cobalt en turqoise de decoratie opgebracht. De decoratie is gebaseerd op een architectonisch onderdeel van hun huis daar. Daarna is het gebakken op 1140 graden.
Ik heb het gevoel dat ik bij het draaien (pottenbakken) en ook het decoreren, ben uitgekomen bij wat mij het beste past. Ik heb nog veel te leren, maar kijk daar vooral naar uit en ben blij met de mogelijkheden die Kleistad mij hierin biedt.
Heel veel prachtige keramiekboeken
Kleistad heeft van Lucky Lambo haar gehele verzameling met keramiekboeken gekregen. Er zitten prachtige bladerboeken bij ter inspiratie maar ook veel naslagwerken over technieken en vooral ook glazuren. Naast de boeken zitten er ook volledige jaargangen van het Engelse tijdschrift ceramic review bij.
De boeken krijgen een mooie plaats in het atelier in” Lucky’s boekenkast” waar ze tijdens de openingstijden van Kleistad door belangstellenden kunnen worden ingekeken. Hier hoef je geen abonnee van Kleistad voor te zijn. Het lenen van de boeken is wel voorbehouden aan de abonnees van Kleistad waarvoor een systeem zal worden opgezet.